1,3 mld zł. Tyle zabraknie w 2017 r. na remonty i utrzymanie tras krajowych podaje portal Forsal.pl. Fundusze na drogi lokalne zostaną obcięte o 300 mln zł. A wcześniej nakłady na bieżące utrzymanie, remonty i przebudowy dróg rosły systematycznie z roku na rok.
Im więcej kilometrów dróg krajowych jest przebudowywanych do standardów dróg ekspresowych, tym więcej pieniędzy potrzeba na ich bieżące utrzymanie – pisze Forsal.pl. Koszt utrzymania tradycyjnej drogi krajowej jest ponad trzykrotnie niższy niż „eski” czy autostrady. Na podstawie zawartych umów w formule „utrzymaj standard” koszt bieżącego utrzymania 1 km drogi dla dróg krajowych to ok. 60 tys. zł, a dla autostrad i dróg ekspresowych ok. 200 tys. zł. Te ostatnie mają dużo szerszy pas drogowy oraz skomplikowane obiekty inżynierskie, a co za tym idzie dużo więcej powierzchni do utrzymania.
Chcesz czytać więcej wewnętrznych informacji ze świata polityki i mediów? Prosimy o obserwowanie naszego profilu na Facebooku oraz na Twitterze. Proszę o lajkowanie i podawanie dalej naszych wpisów - w ten sposób możemy zrobić dla Ciebie więcej. |
Do końca roku zostanie oddanych ok. 450 km dróg o najwyższych parametrach technicznych. W realizacji jest kolejnych 1,2 tys. km. Dlatego zgodnie z zapisami Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014–2023 przyszłoroczny budżet na utrzymanie, remonty i przebudowy powinien wynieść co najmniej 5 mld zł. Polska – pod groźbą unijnych kar – musi dostosować przynajmniej drogi krajowe do standardu nacisku 11,5 tony na oś, na co w najbliższych latach trzeba będzie znaleźć 50 mld zł. Tymczasem w projekcie ustawy budżetowej na 2018 r. na remonty, utrzymanie i przebudowy dróg krajowych zaplanowano jedynie 3 mld 754 mld zł. To o 475 mln zł mniej niż wynosi tegoroczny budżet.
Jeśli MF nie dosypie grosza, wówczas w pierwszej kolejności pieniądze z przyszłorocznego budżetu zostaną przeznaczone na podjęte już zobowiązania i najpilniejsze zadania. Chodzi o bieżące utrzymanie oraz prace przygotowawcze dla inwestycji ujętych w PBDK.
Po okrojeniu pieniędzy przez MF na utrzymanie dróg zostanie przeznaczonych 1,5 mld zł (tyle samo co w tym roku), przebudowy – 1 mld zł, a na remonty oraz prace przygotowawcze – po 200 mln zł.
Źródło: Forsal.pl