26 stycznia 2022

Ponad 500 afer

Od 2015 roku w Polsce nie ma prawie dnia, żeby nie wybuchła jakaś afera, związana z władzą.

Strona głównaOpinieNaukowcy bez litości o zmianach w szkole. To regres i zapaść

Naukowcy bez litości o zmianach w szkole. To regres i zapaść

Nowa podstawa programowa akcentuje odtwarzanie, kopiowanie, ale nie rozwija odwagi intelektualnej – twierdzi Jolanta Choińska-Mika, historyk, dr hab. prof. Uniwersytetu Warszawskiego, wieloletni pracownik Instytutu Historycznego UW w rozmowie z Gazetą Prawną.

Jolanta Choińska-Mika twierdzi, że w nauczaniu najważniejsze jest dać przestrzeń do dialogu i zaufać uczniom. W obecnej podstawie programowej tego właśnie brakuje. „Weźmy podstawę z WOS-u. Przedmiotu, który w naturalny sposób wiąże się z kształtowaniem postaw” – mówi Choińska-Mika. – „Ponieważ przedmiot został przypisany tylko do VIII klasy, jego program siłą rzeczy jest przeładowany. Zwłaszcza że znalazło się w nim mnóstwo twardej wiedzy. (…) Na takich lekcjach nie starczy już czasu na refleksję nad tym, co zostało właśnie wtłoczone do głów. Być może część kadry przyjmie to z ulgą.”

Reklamy

Zdaniem historyk wielu nauczycieli „dla własnego spokoju” ucieknie „w suchą wyliczankę. Będzie to dla nich bezpieczniejsze niż rozpoczynanie z młodzieżą dyskusji, rozmów na kontrowersyjne tematy.” Zwłaszcza, że w podzielonym społeczeństwie do szkól przychodzi młodzież z określonymi poglądami wyniesionymi z domu.

Źródło: Gazeta Prawna

Musisz o tym wiedzieć!