Władza nagradza prywatne media. Premia za wierność

Z ujawnionych przez Fakt danych wynika, że do wydawców „Gazety Polskiej”, „Gazety Polskiej Codziennie” i portalu niezalezna.pl trafiło 632 170, 05 zł!

We wtorek 6 lutego odbyła się kontrowersyjna Gala 25-lecia „Gazety Polskiej”. Na widowni m.in. prezes Trybunału Konstytucyjnego Julia Przyłębska i premier Mateusza Morawiecki całujący przyznaną mu statuetkę. Uroczystość, jako patroni i partnerzy, wspierały spółki skarbu państwa: Orlen, Energ, KGHM, PGE, PGNiG, PZU, PKO BP, Tauron czy Poczta Polska. Podobna przychylność i środki od dwóch lat szerokim strumieniem spływają do wydawców „Gazety Polskiej”, „Gazety Polskiej Codziennie” i portalu niezalezna.pl.

Płocki poseł PO Marcin Kierwiński skierował pytania do wszystkich resortów dotyczące wydatków. Odpowiedziały tylko niektóre. Wydatki obejmują m.in. reklamy, artykuły sponsorowane, ogłoszenia czy nekrologi.

W okresie 2016 – październik 2017 ministerstwo infrastruktury i budownictwa wydało na ogłoszenia i nekrologi w „Gazecie Polskiej” i „GPC” łącznie 26 433,60 zł. Ministerstwo energii nie współpracowało, ale podległe mu spółki już tak. W większości odmówiły jednak podania szczegółów argumentując, że wydatki „stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa i nie mogą zostać ujawnione z uwagi na ochronę interesów spółki”. Wiele z tych podmiotów prowadzi także własne fundacje, które były aktywne na łamach prorządowych mediów, ale – jak napisał tabloid – z odpowiedzi ministerstwa można wywnioskować, że „nikt nie wnika w to, ile pieniędzy skierowały do „Gazety Polskiej” i pokrewnych”.

MSZ za czasów Witolda Waszczykowskiego podjęło współpracę na łączną kwotę 21 535, 26 zł,. Ministerstwo sportu i turystyki  na 25 584 zł brutto, a MSWiA Mariusza Błaszczaka. 23 500 zł. Ministerstwo środowiska Jana Szyszki – zamówiło łącznie 10 płatnych materiałów w okresie od 1 stycznia 2016 r. do 30 września 2017 r., przeznaczając na to 27 996,64 zł. Ministerstwo rozwoju na zakup reklam w „Gazecie Polskiej” i „Gazecie Polskiej Codziennie” poniosło wydatki w wysokości 7 892,91 zł. Resort starał się być pomocny i sprawdził również, czy płaciły podległe mu spółki. Można zakładać, że nie wszystkie wykazały się otwartością, bo zaznaczono, że „według posiadanej wiedzy” wydały 13 000 zł. Oszczędnie było w ministerstwie rolnictwa i rozwoju wsi. Przyznano, że zapłaciła jedynie podległa Krajowa Spółka Cukrowa S.A. z siedzibą w Toruniu – 1 200,00 zł netto za kondolencje.

Płatnej współpracy nie potwierdziło ministerstwo kultury i dziedzictwa narodowego. Ale poinformowało o wydatkach związanych z nim spółek. W 2016 r. Telewizja Polska S.A., Polskie Radio S.A. oraz Przedsiębiorstwo Wydawnicze „Rzeczpospolita” sp. z o.o. wydały na publikacje łącznie 327 714, 81 zł. W 2017 r. Telewizja Polska S.A., Polskie Radio S.A. i Pracownie Konserwacji Zabytków S.A. wydały 50 000 zł. Ministerstwo edukacji narodowej na reklamę przeznaczyło 12 988,80 zł brutto. Ministerstwo finansów 27 010, 80 zł., do czego doszło 2 730,60 zł na kondolencje i 2 685,63 zł na promocję działań dotyczących dotacji dla barów mlecznych.

Źródło: Fakt

Podziel się swoją opinią!


Co o tym sądzisz?
  • Fascynacja
  • Szczęście
  • Smutek
  • Złość
  • Znudzenie
  • Strach

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o