TVP manipuluje oglądalnością „Wiadomości”

TVP ostatnio chwaliła się wynikami „Wiadomości” z własnego pomiaru oglądalności. Wg tych informacji program nadal wyprzedza „Fakty”. Jak informuje portal Wirtualnemedia.pl jednocześnie podano dane z badania Nielsen Audience Measurement dotyczące oglądalności m.in. TVP Info oraz najpopularniejszych produkcji.

Gdy w TVP Info i „Wiadomościach” podano wyniki oglądalności tego programu w marcu użyto własnego pomiaru realizowanego przez Telewizję Polską (określanego jako model oglądalności rzeczywistej – MOR). W tym pomiarze główne wydanie „Wiadomości” miało średnio 2,7 mln widzów, „Fakty” TVN – 2,3 mln, a „Wydarzenia” Polsatu – 1,9 mln.

Reklamy


Chcesz czytać  więcej wewnętrznych informacji ze świata polityki i mediów? Prosimy o obserwowanie naszego profilu na Facebooku oraz na Twitterze. Proszę o lajkowanie i podawanie dalej naszych wpisów - w ten sposób możemy zrobić dla Ciebie więcej.


Do tweeta szefa Wiadomości odniósł się wydawca „Faktów” TVN Robert Jastrzębski.

Dzień później w „Wiadomościach” pokazano materiał „Sukces wiosennej ramówki TVP”.

Jak pisze portal wirtualnemedia.pl model oglądalności rzeczywistej TVP bazuje na danych od 190 tys. klientów usługi telewizyjnej Netii, które przeliczane są według algorytmów opracowanych wspólnie ze specjalistami z SGH, tak żeby były reprezentatywne dla całego społeczeństwa. Ten pomiar nie spełnia jednak wymagań badania telemetrycznego i nie jest stosowany przez innych nadawców. Jacek Kurski przyznał, że TVP przy sprzedaży pakietów reklamowych musi rozliczać się w oparciu o dane Nielsen Audience Measurement, za to stawki przy sprzedaży czasu reklamowego z cennika zamierza ustalać zgodnie z wynikami własnego pomiaru. Publiczny nadawca ma umowę z Nielsenem obowiązującą do końca 2019 roku, zamierza ją wypełnić. Za to Nielsen Audience Measurement zapewnił też, że panel badawczy firmy w przeciwieństwie do „return path data” wykorzystywanego przez Netię jest reprezentatywny dla całej populacji, ma dobrze opisaną demografię gospodarstw i osób, mierzy zachowania osób, wszystkich możliwych źródeł sygnału oraz wszystkie odbiorniki telewizyjne w gospodarstwie domowym. Firma podkreśliła też, że ponad 2 tys. gospodarstw domowych z panelu badawczego jest zlokalizowane w 91 proc. powiatów i jednej trzeciej gmin w kraju.

Źródło: wirtualnemedia.pl