Polacy chcą handlu w niedziele

Blisko 75 proc. Polaków widzi wady we wprowadzonym od marca zakazie handlu w niedzielę. Jak informuje portal wirtualnemedia.pl dla blisko 70 proc. respondentów nie ma on wpływu na ilość czasu spędzanego z rodziną – wynika z badania ITBC Communication i Polskiej Rady Centrów Handlowych, które zrealizowało SW Research.

Ograniczenie niedzielę obowiązuje w Polsce od 1 marca tego roku. Handlować można obecnie w pierwszą i ostatnią niedzielę miesiąca, jednak będzie to stopniowo ograniczane do wszystkich niedziel. Przepisy zawierają jednak szereg odstępstw – sprzedawać w niedzielę wolno w placówkach pocztowych, sklepach na terenie dworców, stacjach paliw, sklepach z prasą, z wyrobami tytoniowymi. Handlować można także kwiatami, pieczywem i wyrobami cukierniczymi.

Reklamy

Z najnowszego badania „Zakaz handlu w niedziele w kontekście zwyczajów i opinii konsumentów” wynika, że 35 proc. Polaków irytuje sam fakt, że państwo odgórnie ingeruje w ich wolny wybór. Tyle samo ankietowanych mierzi bardzo duży ruch i kolejki w obiektach handlowych w piątki oraz soboty bezpośrednio poprzedzające niehandlową niedzielę. Natomiast 15 proc. zapytanych osób stwierdziło, że niedziela na zakupach była dla nich formą relaksu, której teraz zostali pozbawiani. Wad ograniczeń handlu w siódmy dzień tygodnia nie widzi co czwarty badany.

54 proc. Polaków zgadza się z pomysłem wyłączenia obiektów handlowych na terenie „galerii” z rygoru ograniczającego handel w niedziele. Postulat ten szczególnie popierają mieszkańcy miast liczących 200-500 tys. mieszkańców (70 proc.). Centra handlowe straciły niemal 3 mln klientów od wprowadzenia zakazu handlu w niedzielę.

Jednym z głównych argumentów za wprowadzeniem zakazu handlu w niedzielę było „uwolnienie” ilości czasu, który można poświęcić najbliższym. W zderzeniu z rzeczywistością okazuje się, że zdecydowana większość przebadanych osób (68 proc.) deklaruje, że wprowadzenie nowych regulacji w handlu nie wpłynęło na ilość czasu, jaką mają dla rodziny.

Badanie zostało zrealizowane przez SW RESEARCH dla ITBC Communication i Polskiej Rady Centrów Handlowych. W badaniu dobrano próbę pełnoletnich mieszkańców Polski z uwzględnieniem postulatu reprezentatywności dla płci, przedziałów wiekowych oraz klasy wielkości zamieszkiwanej miejscowości. W ramach badania zgromadzono 1001 unikalnych wywiadów.

Źródło: wirtualnemedia.pl