“Ratujmy polską astronomię!” – apeluje Polskie Towarzystwo Astronomiczne i zbiera głosy poparcia pod protestem przeciwko nowemu pomysłowi Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, które chce usunąć astronomię z listy samodzielnych dyscyplin naukowych. Sówj apel opublikowało m.in. na Facebooku.

31 lipca na stronach Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego pojawił się projekt rozporządzenia dotyczącego nowego podziału dyscyplin naukowych. Astronomia nie występuje w nim jako oddzielna dyscyplina, tak jak dotychczas, ale została zaliczona w poczet „nauk fizycznych” wraz z fizyką i biofizyką. Zdaniem ministerstwa dotychczasowa lista charakteryzowała się nadmiernym rozdrobnieniem. W uzasadnieniu do rozporządzenia czytamy: „Wiele obecnych dyscyplin obejmuje wąski zakres tematyczny, a ponadto reprezentuje je niewielka liczba pracowników uczelni, instytutów naukowych Polskiej Akademii Nauk i instytutów badawczych, posiadających co najmniej stopień naukowy doktora”. Wskutek tego niemożliwa jest – zdaniem ministerstwa – rzetelna ewaluacja ich działalności naukowej, od czego zależy podział środków finansowych, a także uprawnienia do nadawania stopni doktora i doktora habilitowanego w danej dyscyplinie czy możliwość uzyskania pozwolenia na utworzenie studiów na określonym kierunku.

Reklamy

Projekt można przeczytać tutaj:

Nie zgadza się z nim Polskie Towarzystwo Astronomiczne, które w imieniu całej polskiej społeczności astronomicznej zaapelowało do ministra Jarosława Gowina o zmianę projektu rozporządzenia i przywrócenie astronomii jako odrębnej dyscypliny.

Internautom PTA tłumaczy m.in., że  “aplikacje na granty badawcze w zakresie astronomii, doktoraty i habilitacje będą oceniane przez fizyków. Współczesna astronomia, którą możemy podzielić na astrofizykę i kosmologie to odrębna dojrzałą empirycznie nauka, ze swoją bardzo istotną specyfiką metody badawczej. Badania astronomiczne to jedne z najważniejszych i najbardziej doniosłych badań na świecie. Polska astronomia jest bardzo mocna, ale wrzucenie jej do jednego worka z całą fizyką może jej poważnie zaszkodzić. Ciężko będzie dobrze ocenić wniosek czy doktorat z astronomii. Likwidacja astronomii idzie również w poprzek klasyfikacji dyscyplin Europejskiej Bada ds. Badań Naukowych (ERC), która przyznaje najbardziej prestiżowe granty na badania w Europie. ERC ma panel ST9: astronomia i badania kosmiczne. Degradacja astronomii w Polsce z pozycji odrębnej dyscypliny z pewnością nie pomoże polskim astronomom w aplikacji o granty europejskie. W końcu brak astronomii jako dyscypliny spowoduje, że już nie będzie doktoratów z tej dyscypliny (a tylko z nauk fizycznych). Owszem tematyka badań pozostanie, ale brak odrębnej dyscypliny może spowodować w dłuższej perspektywie zniechęcenie młodych ludzi do tej tematyki badań.”

Rozporządzenie o nowym podziale dyscyplin naukowych wchodzi w życie 1 października 2018. Astronomia wprawdzie z listy zniknęła, za to odrębne miejsce zajęła w niej dyscyplina nauk teologicznych.

Źródło: Gazeta Wyborcza, Facebook