Wielkie centralne lotnisko to pieniądze wyrzucone w błoto? Forum Obywatelskiego Rozwoju opublikowało raport autorstwa Tadeusza Syryjczyka, który stawia kluczowe pytania, związane z CPK. Każda inwestycja tego typu musi mieć sens ekonomiczny. Tymczasem wydaje się, że rząd nie przemyślał dokładnie projektu i może narazić podatników na ogromne wydatki, które nigdy się nie zwrócą. Mówimy o miliardach złotych.
10 pytań podatnika o CPK:
Chcesz czytać więcej wewnętrznych informacji ze świata polityki i mediów? Prosimy o obserwowanie naszego profilu na Facebooku oraz na Twitterze. Proszę o lajkowanie i podawanie dalej naszych wpisów - w ten sposób możemy zrobić dla Ciebie więcej. |
1. Jak wygląda prognoza ruchu lotniczego w Polsce? Czy naprawdę zwiększy się on na tyle, żeby CPK miało szansę się zwrócić?
2. Jak ma wyglądać podział ruchu pomiędzy ośrodek stołeczny a lotniska regionalne położone poza Warszawą i okolicą? Czy ktoś szacował ryzyka, związane z odpływem ruchu do CPK?
3. Jak ma wyglądać podział ruchu pomiędzy tanie linie a linie konwencjonalne? Tanie linie lotnicze nie lubią wielkich hubów. Czy prowadzono jakiekolwiek rozmowy?
4. Jak będzie wyglądać rozwój węzłów przesiadkowych w pasażerskim transporcie lotniczym?
5. Jaka nauka wypływa z niepowodzenia w tworzeniu hubu przez linie szwajcarskie wraz z Lotem i aliansem Qualiflyer?
6. Z kim taki hub powinien być utworzony?
7. Jakie naprawdę są granice rozwoju Okęcia i jaki jest koszt ich przekroczenia? Czy przez przypadek nie jest tak, że Okęcie ma jeszcze duże możliwości rozwoju.
8. Co dalej z Okęciem, Modlinem i Radomiem w przypadku budowy CPK?
9. Jaki jest sens sztucznego generowania nowego węzła przesiadkowego dla pasażerów kolejowych i przebudowy sieci pod tym kątem za 40 mld zł?
10. W jaki sposób ma być finansowany CPK i towarzyszące mu inwestycje?
Podsumowując, wygląda na to, że cała inwestycja CPK jest bardziej projektem pijarowym rządu niż realną, dobrze przemyślaną inwestycją.
źródło: FOR