Władza nagradza prywatne media. Premia za wierność

Z ujawnionych przez Fakt danych wynika, że do wydawców “Gazety Polskiej”, “Gazety Polskiej Codziennie” i portalu niezalezna.pl trafiło 632 170, 05 zł!

We wtorek 6 lutego odbyła się kontrowersyjna Gala 25-lecia “Gazety Polskiej”. Na widowni m.in. prezes Trybunału Konstytucyjnego Julia Przyłębska i premier Mateusza Morawiecki całujący przyznaną mu statuetkę. Uroczystość, jako patroni i partnerzy, wspierały spółki skarbu państwa: Orlen, Energ, KGHM, PGE, PGNiG, PZU, PKO BP, Tauron czy Poczta Polska. Podobna przychylność i środki od dwóch lat szerokim strumieniem spływają do wydawców “Gazety Polskiej”, “Gazety Polskiej Codziennie” i portalu niezalezna.pl.

Reklamy


Chcesz czytać  więcej wewnętrznych informacji ze świata polityki i mediów? Prosimy o obserwowanie naszego profilu na Facebooku oraz na Twitterze. Proszę o lajkowanie i podawanie dalej naszych wpisów - w ten sposób możemy zrobić dla Ciebie więcej.


Płocki poseł PO Marcin Kierwiński skierował pytania do wszystkich resortów dotyczące wydatków. Odpowiedziały tylko niektóre. Wydatki obejmują m.in. reklamy, artykuły sponsorowane, ogłoszenia czy nekrologi.

W okresie 2016 – październik 2017 ministerstwo infrastruktury i budownictwa wydało na ogłoszenia i nekrologi w “Gazecie Polskiej” i “GPC” łącznie 26 433,60 zł. Ministerstwo energii nie współpracowało, ale podległe mu spółki już tak. W większości odmówiły jednak podania szczegółów argumentując, że wydatki “stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa i nie mogą zostać ujawnione z uwagi na ochronę interesów spółki”. Wiele z tych podmiotów prowadzi także własne fundacje, które były aktywne na łamach prorządowych mediów, ale – jak napisał tabloid – z odpowiedzi ministerstwa można wywnioskować, że “nikt nie wnika w to, ile pieniędzy skierowały do “Gazety Polskiej” i pokrewnych”.

MSZ za czasów Witolda Waszczykowskiego podjęło współpracę na łączną kwotę 21 535, 26 zł,. Ministerstwo sportu i turystyki  na 25 584 zł brutto, a MSWiA Mariusza Błaszczaka. 23 500 zł. Ministerstwo środowiska Jana Szyszki – zamówiło łącznie 10 płatnych materiałów w okresie od 1 stycznia 2016 r. do 30 września 2017 r., przeznaczając na to 27 996,64 zł. Ministerstwo rozwoju na zakup reklam w “Gazecie Polskiej” i “Gazecie Polskiej Codziennie” poniosło wydatki w wysokości 7 892,91 zł. Resort starał się być pomocny i sprawdził również, czy płaciły podległe mu spółki. Można zakładać, że nie wszystkie wykazały się otwartością, bo zaznaczono, że “według posiadanej wiedzy” wydały 13 000 zł. Oszczędnie było w ministerstwie rolnictwa i rozwoju wsi. Przyznano, że zapłaciła jedynie podległa Krajowa Spółka Cukrowa S.A. z siedzibą w Toruniu – 1 200,00 zł netto za kondolencje.

Płatnej współpracy nie potwierdziło ministerstwo kultury i dziedzictwa narodowego. Ale poinformowało o wydatkach związanych z nim spółek. W 2016 r. Telewizja Polska S.A., Polskie Radio S.A. oraz Przedsiębiorstwo Wydawnicze “Rzeczpospolita” sp. z o.o. wydały na publikacje łącznie 327 714, 81 zł. W 2017 r. Telewizja Polska S.A., Polskie Radio S.A. i Pracownie Konserwacji Zabytków S.A. wydały 50 000 zł. Ministerstwo edukacji narodowej na reklamę przeznaczyło 12 988,80 zł brutto. Ministerstwo finansów 27 010, 80 zł., do czego doszło 2 730,60 zł na kondolencje i 2 685,63 zł na promocję działań dotyczących dotacji dla barów mlecznych.

Źródło: Fakt