Coraz gorszy dostęp do służby zdrowia. Polacy płacą miliardy za leczenie

Polskie nakłady na ochronę zdrowia są najniższe w porównaniu z krajami rozwiniętymi dlatego ponad połowa Polaków leczy się prywatnie.

„Polscy pacjenci w dalszym ciągu muszą dopłacać do leczenia z własnej kieszeni” – poinformował prezes Najwyższej Izby Kontroli, Krzysztof Kwiatkowski dodając, że „dopłacają najwięcej w Europie”.

Reklamy


Chcesz czytać  więcej wewnętrznych informacji ze świata polityki i mediów? Prosimy o obserwowanie naszego profilu na Facebooku oraz na Twitterze. Proszę o lajkowanie i podawanie dalej naszych wpisów - w ten sposób możemy zrobić dla Ciebie więcej.


Nie odnotowano gałęzi medycyny, w której nie byłoby kolejki do świadczeń. A po zbadaniu pracy Narodowego Funduszu Zdrowia w 2016 roku okazało się wydatki Polaków na leczenie są jedne z najwyższych w Europie. W 2016 r. stanowiły 6,4 proc. PKB. Tylko na Łotwie wydaje się na służbę zdrowia mniej noż w Polsce, bo 5,7 proc. PKB.

Na dodatek okazało się, że Narodowy Fundusz Zdrowia w zeszłym roku oszczędzał, zamiast wydawać na leczenie w najważniejszych dziedzinach, takich jak kardiologia czy onkologia. W efekcie siedemset milionów złotych wróciło do budżetu, choć można było je przeznaczyć na leczenie.

Większość Polaków mówi otwarcie o niezadowoleniu z działalności NFZ. Trudno się dziwić, bo czas oczekiwania do lekarza specjalisty średnio wynosi 2,5 miesiąca, a w przypadku niektórych specjalności kolejki są znacznie dłuższe. Najdłużej czeka się na świadczenia z ortopedii i traumatologii narządu ruchu.

Skutki zbyt niskich nakładów na leczenie to nieustanie wydłużające się kolejki w szpitalach do ortopedów, neurochirurgów, endokrynologów i kardiologów. Do tego dochodzi dłuższy czas oczekiwania na usunięcie zaćmy, wszczepienie protez oraz na rezonans magnetyczny i tomografię komputerową.

Nic nie prognozuje dobrych zmian. W komunikacie Narodowego Funduszu Zdrowia czytamy, że Ministerstwo Zdrowia nie podjęło żadnych decyzji strategicznych, nie wprowadzono także usprawnień w funkcjonowaniu systemów informatycznych NFZ, ani nie zaproponowano nowych rozwiązań informatycznych, ułatwiających pacjentom korzystanie ze świadczeń zdrowotnych.

Źródło: Rynek Inwestycji