Chcą zniszczyć polski przemysł filmowy? Studio Kadr miażdży argumentacje ministra kultury

Niszczenie studiów filmowych, zapisanych w polskiej kulturze, rozpoczęło w sieprniu Ministerstwo Kultury. Studio Filmowe “Kadr” odpowiedziało na oświadczenie Ministerstwa Kultury, wskazując na  nieprawdziwe informacje, zawarte w uzasadnieniu ministerialnym.

Kadr jest jednostką, która się sama finansuje, dlatego działania ministerstwa, zmierzające do likwidacji tego studia, można ocenić jako co najmniej dziwne:

Reklamy


Chcesz czytać  więcej wewnętrznych informacji ze świata polityki i mediów? Prosimy o obserwowanie naszego profilu na Facebooku oraz na Twitterze. Proszę o lajkowanie i podawanie dalej naszych wpisów - w ten sposób możemy zrobić dla Ciebie więcej.


“Odnosząc się do opinii zawartej w komunikacie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego opublikowanej w dniu 9 września 2019 r. Studio Filmowe „Kadr” przedstawia następujące informacje:
1. Opinia Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego:
“Studia filmowe w swoim dotychczasowym kształcie w ostatnich latach nie realizowały swojego statutowego zadania w tym zakresie.” (tj. w zakresie młodych twórców – przypisek SF Kadr).
Fakty:
W okresie od 1 marca 2015 r. do chwili obecnej Studio Filmowe „Kadr”, zgodnie obowiązkiem wynikającym ze statutu, zrealizowało 4 debiuty młodych twórców:
– „Reakcja łańcuchowa” – debiut fabularny w reżyserii i według scenariusza Jakuba Pączka, rok produkcji 2017 r.;
– „Rojst” – 5-cio odcinkowy pełnometrażowy serial fabularny; debiut reżyserski i według scenariusza Jana Holoubka, rok produkcji 2018 r.;
– „Cienie Imperium” – pełnometrażowy debiut dokumentalny w reż. Karola Starnawskiego i według scenariusza Tomasza Grzywaczewskiego oraz Dawida Wildsteina, rok produkcji 2018 r.;
– „Osiedle Polskich Skrzydeł” – debiut fabularny w reżyserii Michała Wnuka i według scenariusza Michała Wnuka i Kai Wnuk-Krawczyk, film w postprodukcji.
Ponadto, w 2019 r. został skierowany do produkcji fabularny debiut kolejnego młodego twórcy – Eugeniusza Pankova („T3raz my”).
2. Opinia Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego:
„Zamiast tego, służyły przede wszystkim realizacji projektów swoich dyrektorów, ograniczając jednocześnie dostęp młodych talentów do środków publicznych.”
Fakty:
Od 1 marca 2015 roku dyrektorem Studia Filmowego „Kadr” jest Filip Bajon.
Filip Bajon NIE ZREALIZOWAŁ w Studio Filmowym „Kadr” ani jednego własnego projektu.
3. Opinia Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego:
„Studia bowiem utrzymują się z dotacji podmiotowych i celowych MKIDN, do których nie mają dostępu inne podmioty na rynku”
Fakty:
Studio Filmowe „Kadr” jest samofinansującą się instytucją kultury – bez dotacji Ministerstwa. Studio inwestuje własne środki w realizowane przez siebie produkcje oraz jest koproducentem wielu innych filmów. Wspomniana w komunikacie kwota 2.350.000 zł, zgodnie z ustaleniami z MKiDN, była dotacją podmiotową przeznaczoną wyłącznie na realizację filmu fabularnego pt „Piłsudski”, pozostałe składowe budżetu projektu to:
– 5 mln zł przekazane przez MKiDN do PISF, który z przyznaną kwotą własną 1 mln (!) złotych udzielił 6 milionowej dotacji;
– 6.550.000 mln zł – kwota przeznaczona przez Studio „Kadr” ze środków własnych;
– 2.400.000 mln zł – kwota przeznaczona na promocję filmu ze środków własnych Studia.
4. Opinia Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego:
„Studia (…) utrzymują się z dotacji podmiotowych i celowych MKiDN, do których nie mają dostępu inne podmioty na rynku (…)”
Fakty:
Pozostałe podmioty, o których mowa w komunikacie MKiDN, otrzymują wsparcie MKiDN za pośrednictwem innych instytucji, takich jak: FINA, NCK, Instytut Adama Mickiewicza, etc.
Doskonałym przykładem może być prywatna produkcja filmu fabularnego pt. „Legiony” – do tej pory MKiDN nie podało informacji o wysokości środków przekazanych na tę produkcję za pośrednictwem instytucji kultury oraz spółek Skarbu Państwa.
5. Opinia Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego:
Studia filmowe dokonują ”(…) obrotu prawami do filmów stanowiących dziedzictwo polskiej kinematografii, którymi dysponowały z pominięciem prawa (…)”
Fakty:
Wykonując swój statutowy obowiązek dystrybucji i rozpowszechniania filmów, nałożony przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Studio Filmowe „Kadr” w ramach prowadzenia swojej zwykłej i bieżącej działalności od chwili powstania udzielało i nadal udziela podmiotom trzecim licencji na korzystanie z filmów wchodzących w skład katalogu Studia. Udzielanie licencji zawsze odbywało się zgodnie z prawem a środki uzyskiwane z obrotu licencjami były przeznaczane na produkcję filmową, zgodnie z założeniem, że Studio Filmowe „Kadr” powinno się samofinansować.

Jednocześnie wskazujemy, iż we wrześniu 2018 r. została przeprowadzona w Studiu Filmowym „Kadr” kilkutygodniowa kontrola zlecona przez MKiDN. Kontrola ta zakończyła się wynikiem POZYTYWNYM, której to informacji Ministerstwo do tej pory nie opublikowało.
Chcielibyśmy wyrazić również swoje obawy związane z przebiegającym w dużym pośpiechu procesem łączenia.
Mając na uwadze złożoność procedur związanych z wprowadzaniem zmian w programach unijnych, pytamy o trwałość obecnie realizowanego we współudziale Studia Filmowego „Kadr” programu, tj. „Cyfrowa rekonstrukcja i digitalizacja polskich Filmów fabularnych, dokumentalnych i animowanych w celu zapewnienia dostępu na wszystkich polach dystrybucji (kino, telewizja, Internet, urządzenia mobilne) oraz zachowania dla przyszłych pokoleń polskiego dziedzictwa Filmowego” w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020, Oś priorytetowa nr 2 „E-administracja i otwarty rząd”, Działanie 2.3 „Cyfrowa dostępność i użyteczność informacji sektora publicznego”, Poddziałanie nr 2.3.2 „Cyfrowe udostępnienie zasobów kultury”.
Wszystkie łączone instytucje są partnerami projektu. W razie połączenia wszystkich instytucji, Instytucja Pośrednicząca wszczyna procedurę zmian we wniosku, który otrzymał dotację – jest to proces trwający kilka lub kilkanaście tygodni (ponowna ocena ekspertów, przygotowanie i podpisanie aneksu do umowy). W tym czasie dotychczasowi partnerzy utracą zdolność ciągłości zlecania prac. W związku z powyższym i biorąc pod uwagę bardzo napięty harmonogram prac spowodowany 6 miesięcznym opóźnieniem w jego rozpoczęciu, nie ma możliwości utrzymania obowiązujących terminów, co jest jednoznaczne ze zwrotem środków do instytucji unijnych – mówimy tu o kilkudziesięciu milionach złotych już wydanych.
MKiDN zapewnia o tym, że „wszyscy dotychczasowi pracownicy znajdą zatrudnienie w nowo utworzonej instytucji”.
Do dnia dzisiejszego, tj. 10 września, nie ma żadnej informacji chociażby o projekcie struktury organizacyjnej nowej instytucji – biorąc pod uwagę powielanie stanowisk w łączonych 5 instytucjach, mamy głębokie obawy co do tych zapewnień.
Prócz nieistniejącej wciąż struktury, za zapowiedziami stworzenia „poważnego partnera dla realizatorów wysokobudżetowych produkcji europejskich i amerykańskich” (komunikat MKiDN z dnia 28.12.2018r.) nie idzie strategia rozwoju czy też jakikolwiek plan, który czyniłby te zapowiedzi realnymi.
Studio Filmowe „Kadr” ” – czytamy w komunikacie.

źródło: Facebook

https://www.facebook.com/studio.filmowe.kadr/photos/a.144112308981175/2510633792329003/?type=3&theater